Az már sosem derül ki, hogy ezt maga Buddha mondta-e, vagy a tanítványai tették hozzá, de abból kiindulva, hogy a buddhista tanokban így van leírva, ezt kell elfogadni alaptételnek.
Persze hozzá kell tenni, hogy Buddha szerint a világi élet szenvedés, azaz ahogy az átlagember él. Amikor Buddhát megkísérti Mára, aki nem akarja, hogy megvilágosodjon, nem hiába sorakoztat fel olyan sereget, mint a szerelem, az öröm, a gőg, a vágy, a gyönyör, és a nagyravágyás. Például hosszasan le van írva, hogy Mára arról beszél, hogy hatalmat ad majd neki, amivel meghódíthatja a fél világot, ahogy a nagy Királyok tették, hiszen nem halhat meg így, szegénységben és gyengén a Sakják egyik fia. Aztán oda küldi hozzá a gyönyörű lányait, és azt mondja, hogy mindet megkaphatja, stbstb. Szóval az eredeti szövegben a világi vágyakat még sokkal komolyabban vették, és gátnak tekintették a megvilágosodáshoz.
Azóta már született egy csomó irányzat, ami kevésbé ilyen szigorú.
Én sem hiszem el, hogy Jézus Isten fia, de attól még ezt mondja a katolikus tanítás. Szóval nem kell egzisztenciálisan megrendülni, ha valamivel nem értünk egyet, bárki is írta azt le egykor. Maga Buddha is azt mondta, hogy mindenkinek más úton kell eljutni a megvilágosodáshoz, mert senkinek sem fog beválni teljesen ugyanaz, amit ő végigjárt.
Nem ezt akartam bemásolni.

Van olyan életelv, amely a jelenben boldogít, a jövőben szenvedést okoz. Van olyan életelv, amely a jelenben is szenvedéssel jár, a jövőben is szenvedést okoz. Van olyan életelv, amely a jelenben szenvedéssel jár, a jövőben boldogságot okoz. Van olyan életelv, amely a jelenben is boldogít, a jövőben is boldogságot okoz.
Melyik az az életelv, amely a jelenben boldogít, a jövőben szenvedést okoz. Vannak olyan remeték és papok, akik ezt hirdetik, ezt vallják: "Az élvezet nem bűn." Elmerülnek az élvezetekben, felkötött hajú apácák társaságában szórakoznak, és így beszélnek: "Ugyan miért mondják azok a tiszteletreméltó remeték és papok, hogy át kell látni az élvezeteken, miért hirdetik a lemondást az élvezetekről, jövendőbeli veszedelmet sejtve az élvezetekben?
Hiszen öröm ezt a fiatal, hajlékony, pihés apácát megölelni!" Így beszélnek, és elmerülnek az élvezetekben. Ha elmerültek az élvezetekben, testük pusztulása után, haláluk után mélyre buknak, rossz útra, nyomorúságba, pokolba kerülnek. Ott fájdalmas, keserves, kínos gyötrelmeket szenvednek. Ekkor így szólnak: "Azok a tiszteletreméltó remeték és papok ezért mondják hát, hogy át kell látni az élvezeteken, ezért hirdetik a lemondást az élvezetekről, ezt a jövendőbeli veszedelmet sejtik az élvezetekben! Íme, mi most az élvezetek miatt, az élvezetek következtében fájdalmas, keserves, kínzó gyötrelmeket szenvedünk."
[...]
Melyik az az életelv, amely a jelenben is boldogít, a jövőben is boldogságot okoz? Vannak olyanok, akik természetüktől fogva mentesek a vad szenvedélyektől, és nem okoz nekik állandó szenvedést és bánatot a szenvedély. Természetüktől fogva mentesek a vad gyűlölettől, és nem okoz nekik állandó szenvedést és bánatot a gyűlölet. Természetüktől fogva mentesek a vad tévelygésektől, és nem okoz nekik állandó szenvedést és bánatot a tévelygés. Minden vágytól távol, minden bajtól távol, e távolmaradásuk szülte, elmélkedve elgondolkozó, boldog örömben az első révület állapotába jutnak. Majd az elmélkedést és gondolkozást feladva, elérik a belső nyugalmat, az elmélkedés és gondolkozás nélküli, feloldódásból fakadó, boldog örömet: a második révület állapotába jutnak.
Majd az örömről is lemondva, egykedvűen, az emlékezést és tudatot összpontosítva azt a boldogságot érzik testükben, amelyről az igaz emberek ezt mondják: "Az egykedvűen emlékező boldogan él": a harmadik révület állapotába jutnak. Majd a boldogságon túljutva és a szenvedésen túljutva, az egykori vidámság és bánat megsemmisítése után elérik a szenvedés nélküli, boldogság nélküli, egykedvű és tiszta emlékezést: a negyedik révület állapotába jutnak. Testük pusztulása után, haláluk után jó útra, égi világba kerülnek. Erről az életelvről mondják, szerzetesek, hogy a jelenben is boldogít, a jövőben is boldogságot okoz.