The Walking Dead - Story Trailer (18+)
(A trailer egyes jelenetei spoilert tartalmaznak!)
The Waling Dead: The Game (Telltale Games)A zseniális The Walking Dead széria anno képregényként, majd sikeres tévésorozatként és nem régiben egy nagyon érdekes, és izgalmas kaland PC játékként látta meg a napvilágot. Mint ahogy azon játékok nagy része, melyekben szerepel a "Dead" szó, már leszűrhető, hogy egy Zombies játékról van szó. Azonban most nem egy lövöldözős, FPS, nem egy Zombie irtós, TPS, hanem egy nagyon ötletes, túlélős, válaszút elé állító kaland játékról van szó.
A játék főszereplője Lee Everett, kiről kiderül a játék elején hogy jobb napokat is megélt már. Épp egy rendőrkocsival szállítják át az egyik fogházba, miután munkából korábban hazaérve, hirtelen felindulásból, megölt egy nagy tekintélynek örvendő politikust, kivel a felesége csalta. Ennek következményeként szállítják a fegyház felé, miközben rendőrök egész készenlét állapotával futnak össze az oda út során, azt sugallva: Valami történt... Miközben Lee bőrébe bújva beszédbe elegyedünk az amúgy kedves, és barátságosnak tűnő rendőrrel, ki a sofőrünk ebben a nem túl kellemes helyzetben, egy váratlan akadályba ütközve, balesetet szenvednek, és letérnek az útról. Innentől kezdődik csak meg Lee Everett igazi túlélő története.
A játékban Lee-t irányítva kell beszélgetésbe elegyedni, rejtélyeket megoldanunk, és olykor nagyon nehéz döntéseket meghoznunk, amiben olykor jó döntést nincs, csak kevésbé rossz. A játék érdekessége az, hogy a játékos teljes mértékben a részévé válhat a játéknak, ugyanis rengeteg olyan szituáció van, legtöbbször a többiekkel folytatott beszélgetés során, ami alapján kialakul rólad egy összkép, a túlélők szemében, és az alapján fognak hozzád állni, és ami még fontosabb: Sokszor befolyásolni tudod a történet kimenetelét a választott döntéseiddel, a többiekkel folytatott beszélgetéssel, és egyes cselekedeteiddel. Elvégre Lee egy olyan személy akit nemrég még le akartak csukni gyilkosságért. Kérdés persze, hogy egy ilyen háttérrel, mennyire mersz őszinte lenni, egy olyan túlélő csoportban, kik a legóvatlanabb pillanatban a Zombiek eleségévé válhatnak. (a fontosabb válaszaidnál fel is hívja a játék a figyelmesed hogy: pl: YXZ megtudta hogy ebben a városban nőttél fel. Vagy pl: Megtudtad, hogy yxz korábban orvos volt stb. ) Őszinte leszel, vagy csak annyit mondasz el magadról, amennyit feltétlenül muszáj, esetleg teljesen előállsz egy új történettel? A döntés a tied! Te mit tennél? Azonban nem árt ha minél több emberrel beszélgetsz, elvégre az sem árt, ha te is minél többet megtudsz a csoport azon tagjairól, kikkel egy fedél alatt próbálod meg túlélni a Zombi sereget.
Az akció dúsabb jelenetek tesznek arról, hogy a játék ne mindig egyhangúan csak a sztorira épüljön. Veszélyes szituációkban a hangulatos "veszély" háttérzene, és a hirtelen a semmiből előbukkanó, "reflex játékba" taszító Zombik tesznek arról, hogy azért nem árt a figyelmesség. Az ilyen szituációban, elvöröslő képernyővel figyelmeztet arra, mennyire vagy nagy veszélyben.
A játék nem a nehézségéről híres, sőt, igazából nehézségi szintje nincs is. Annyi beállítani való van az elején, hogy a könnyebbik (minden használható eszközt megjelölnek nekünk a szobában[Ez az ajánlott verzió, első nekiindulásból]), vagy a nehezebbik (ezekre a tárgyakra nekünk kell rájönnünk) módot választjuk. Sok beállítani valója nincs a játéknak. Ami számomra ajánlott, hogy megtaláljuk a tökéletes videó felbontást, és az én személyes esetemben a felirat bekapcsolás. Meglepett a nem túl bonyolult mozgási beállítás is. Mindössze a klasszikus W A S D mozgási beállítás létezett, az E és Q Akció szituációkban használt, és az 1 2 3 4, válasz lehetőségek gombjaira van szükségünk + egér.
A játékot mindenkinek ajánlom, aki szereti a Zombies játékokat, illetve aki szereti az olyan játékokat ahol elsősorban a sztorit tartja nagyobb mérvadónak nem pedig a játék menetet, hisz a The Walking Dead szériával egy nagyon jó "film" történetkimenetelét irányíthatjuk. Éppen ezért, mivel a történet a mérvadó nem árt egy viszonylag jó alapszintű angol tudás, hiszen nem árt, ha tudjuk, hogy miket válaszolunk, vagy teszünk. Nem tudok róla, hogy létezne, vagy hogy terveznek-e magyarosítást. Annyival jobbnak tartom a játékot a többi, hasonló, tárgykeresgélős és az eszközök használatával megoldandó játékok többségénél, az "egyszer végigvittem a játékot, többször nem érdemes, mert tudom meik itemet, hol, mikor használjam"-nál, hogy mivel itt a elsősorban nem ez a játék fő motorja, hanem a sztorija, rákényszeríti az embert arra, hogy akár újra végig játssza a játékot, más válaszadási lehetőségekkel. Hiszen, ha akár csak egy dologra is máshogy válaszolunk a korábbi játékunk során, már az is gyökeresen megváltoztathatja a történet alakulását. Emiatt meg hajt minket a kíváncsiság.
A játékot 5 epizódra szedték szét, amiből jelenleg az első kettőt, The New Day, és Starved for Help epizódjait csinálták meg. Az érdekessége, hogy ezek az epizódok összefolynak. Vagyis amilyen döntéseket, végkimenetelek választottál az első szériában, úgy ezeket a végkimenetelek a játék megjegyzi, és következő szériát már aszerint fogja folytatni, amelyeket az előző szériában meghoztál. Sőt! Egy kis érdekességképpen minden széria végén a fontosabb döntéseknél láthatsz egy összegzőstatisztikát, hogy a többi játékos ugyanabban a szituációban, milyen döntéseket hoztak. (pl: Te és a többi játékosok 72% döntött úgy, hogy xyz)
The Walking Dead Survival Instinct Official Gameplay Trailer
The Waling Dead: Survival InstinctAz Activison is úgy döntött csinál egy játékot a sorozatból. Mint általában az ilyen "lehúzunk egy bőrt" a névről játékoknál nem sikerül a játék 100%-osra. De kezdjük az elején:
Most egy FPS túlélő játékról van szó, és találkozunk itt nagyon jó pozitív ötletekkel is. A Probléma az az, hogy mindegyik eme pozitív dologról hiányzik az a valami plusz, ami élvezhetővé tenné a játékot. De nézzük miről is van szó: A játékban a már történetben is jól ismerhető Daryl Dixont fogjuk irányítani. Mondhatni azt is, hogy az ő prológusáról fog szólni ez a történet, vagyis, hogy mit élt állt közvetlen a katasztrófa kitörése pillanatában, és azután.
A játék önmagában nagyon ötletes, ugyanis egy túlélő játékról van szó, és előszeretettel igyekszik a játék a realitás talaján maradni azzal, hogy bizony minden egyes felszerelést meg kell becsülnünk. Itt ugyanis nincs minden egyes szobában, helyiségben a túléléshez szükséges lőszer, fegyver, élelem, bezin, hanem bizony általában a legrájellemző helyeken fordulnak csak elő, és akkor is csak egy kisebb adagban (Lőszerekből például általában 1-2 golyónyit találunk csak).
Még mindig a túlélők realitás talaján maradva, alkalmazva a Tv sorozatban is ismert tényeket, érdemes megbújnunk, és csendben maradnak. Ez azt is jelenti, hogy sajnos a hentelés kizárva. Vagyis a lőfegyverek nem sűrűn érdemes használni, ugyanis a hang vonzza a walkerseket. Egyesével még nem okoznak különös gondot, de a hang hatására, sokkal többen is érkeznek, mint amennyit eredetileg a pályán látunk. Éppen ezért sokkal célszerűbb csak egy machetét vagy mondjuk egy csövet használni, hogy néhány fejre mért ütéssel "csendben" végezzük egy-egy Walkerssel. Ez azonban elég monotonra sikerült, ugyanis, mint általában tudjuk, hogy a walkersek nem túl okosak, és a játék önmagában még rá is tesz a butaságukra. pl: Ha felénk tart egy walkers, célszerű hátrálni, megvárni, még "üt/karmol" egyet, és mikor szabad az út, mert a lendület viszi, simán fejbe tudjuk kólintani. Emellett volt pár szituáció amin röhögnöm kellett. pl: Egy félik nyitva lévő garázsajtón, ami kb annyira van nyitva, hogy elég lenne a fejemet oldalra döntenem hogy beférjek a lehajolás helyett, egy "álló" Walkers már nem elég okos, hogy "kimásszon" alatta. Bár a Walkersek néha így is elég görnyedteknek tűnnek, hogy kiférjenek alatt. De a Walkers inkább kimegy az eredeti, teljesen nyitva lévő ajtón, vagy a legközelebbi kerülőúton. Meg megannyi hasonló szituációval találkoztam, hogy ilyen "trükkös módon" távolságot tudjak tartani.
Lehetőségünk van azonban azonnal is megölni a walkerseket, ha mögéjük osonva észrevétlenek maradunk. Érdekes, hogy párszor megemlíti a játék, hogy a teljes csend érdekében, érdemes guggolva mögé settenkedni a walkerhez, azonban ezt a walkerst nem nagyon érdekli. Elég ha odasétálunk hozzá, mert általában úgy sem vesz észre, vagy ha észre is lesz elég lassan fordul meg ahhoz, hogy így is elintézzük. Csak a futásunkra érdemes odafigyelni e-téren.
A túlélés legnagyobb hangsúlya mégis a talált felszereléseinktől függ. Daryl összesen 10 tárgyat képes egyszerre cipelni, amibe (sajnos) az örökké használatos kiskést (ennek segítségével végez azonnal a Walkersekkel), amit mindig magánál tart, és nem kivehető, beletartozik a 10 férőhelybe, vagyis összesen 9 helyünk van. Ez a hely azonban nagyon gyorsan elfogy, és néha rá vagyunk kényszerülve, hogy fontosabb cuccok érdekében megszabaduljunk másoktól.
Nagyon ötletes dolog a 2 pálya közötti utazás is. Ehhez persze a járművünk szolgál segítségül, amiről több adatot is megtudhatunk: Hány férőhelyes, mennyi cucc tartható benne, illetve mennyi a fogyasztása. Ezek mind fontos adatok. Hiszen a következő pálya elején örülünk ha megszabadulhatunk pár olyan cucctól ami csak helyet foglal, de később még jól jöhet. Ezeket a kocsiknál tarthatjuk.
Fogyasztása is fontos, nem hiába találhatunk benzines kannákat a pályákon. Mikor egyik pályáról indulunk a másikra, kijelölhetjük, hogy 2 út közül merre (nem minden esetnél, de előfordul választás, ami persze a különböző pályát is jelent), illetve, hogy hogyan: Autópályán, főúton, vagy mellékutakon. Autópályán fogyaszt a legkevesebbet a jármű, kicsi az esély a lerobbanásra, de ugyanakkor megfosszunk magunkat a lehetőségtől, hogy érdekes helyeket találjuk, amelyet lehet érdemesebb átkutatni különböző holmi után. Mellékutakon mind ez fordítva van. Sok lehetőség van ilyen lelőhelyekre találni, de több benzint is fogyaszt és nagyobb az esély, hogy vmi tönkremegy a kocsinkban valami. PL: defektünk lesz, vagy ki kell cserélni az aksit. Ilyenkor amolyan "minipályára" kerülünk, ahol ezeket a felszereléseket meg kell találni. Hasonló az eset akkor is, ha kifogy a benzin. A játék bedob egy kis pályára ahol pik-pak össze tudsz szedni néhány litert, és már mehetsz is tovább, szóval ezekben a "minijátékokban" nincs túl sok örömünk. Ráadásul ezekből a "minimapokból"elég kevés van, és gyakran ugyanazzal a helyszínnel találjuk szembe magunkat. Vicces volt pl: kétszer egymás után is végigmenni ugyanabban a parkolóban. Legalább tudtam mi hol van.
Fontos még a kocsi maximális helye is. Ez által határozhatjuk meg, hogy hány talált túlélőt vihetünk magunkkal, kikkel a küldetéseink során találkozhattunk. Általában kérni szoktak vmit mielőtt veled tartanak, de ezek nem nagy küldetések. Néha olyan dolgot kérnek, amit korábban már egyszer megtaláltál, így ezek nem okoznak nagy gondot. A túlélők szerepe: Minden küldetés előtt lehetőségünk van a túlélő csoportunkat felfedező, keresgélő útra küldeni (Keressenek kaját, benzin, töltényeket). Fel is szerelhetjük őket, általában le is írják miben jeleskednek, ezáltal a legmegfelelőbb felszerelést is képesek vagyunk nekik odaadni. Minél többen vannak annál kisebb az esélye, hogy esetleg nem térnek vissza. A baj csak az, hogy minden visszatért küldetés után az általuk talált tárgyak sokkal értéktelenebbek, mint az élelem amit rájuk kell fordítani, hogy újra tele legyen az életerejük. Szal lehet elküldjük élelemért, talál 2-őt, és ezt nyugodt szívvel oda is adhatjuk neki, plusz még 1-et a közös kasszából, mert különben a következő küldin otthagyná a fogát.
Visszatérve még a kocsikhoz lehetőségünk lesz többször kocsit is cserélni. Vicces azonban, hogy még egy-egy helyen a parkoló hemzseg a kocsiktól, de csak néhány kijelöltet "köthetünk el", azt is csak akkor, ha megtaláltuk hozzá a kocsikulcsot. Ez azért kicsit vicces.
Szal mint említettem sok olyan pozitív dolog van, amiben látható az ötletesség, azonban ezekből nem sikerült mindig kihozni a legtöbbet, és talán az ami a legjobban sajnálható a játékban. Minden pozitív dogoknak meg van a negatív oldala. Vegyük például az egyetlen, mégis a leghasznosabb távolsági, csendes lőfegyverünket a nyílpuskát, amit szintén láthattunk a TV sorozatban. Azonban ez a fegyver sem úgy funkciónál, mint általában távolsági fegyvereknél szeretnénk. Egy mozgó/járó Walkerst vele fejbe találni pokolian nehéz, ráadásul a nyílnak így is van egy kis "utazási ideje", így még ha úgy érezzük, hogy pontosan fejbe is lőnék vele a walkerst, mire a nyíl odaérni addigra egészen máshol van a feje, és szinte úgy érezzük olykor a nyíl többet utazik, mint normálisan szeretnénk. Ha pedig mellélövünk, és a Walkerst mögött nincs valamiféle szilárd fal, akkor bizony örökre búcsút mondhatunk annak a nyílvesszőnek, nem lesz lehetőségünk újra felvenni. A nyílpuskához nyilat találni meg nem mindig egyszerű, elvégre ritkább, mint bármeik más lőfegyver lőszere. Akkor a legjobb használni a nyílpuskát, mikor már kiszemelt minket a Walkersz és felénk jött, azonban még így is elég könnyű eltéveszteni a célt, mert olyan nagy mértékben rángatja a fejét, hogy nehéz fejbe lőni. Csak akkor "tiszta" a cél, mikor nyúlna feléd, és egy helyben van a feje. De mire idejutunk addigra egy egyszerű cső is megtenné, nem kéne szenvedni a nyílpuskával. Vicces az is, ha eltéveszted a célt, és a nyíl a Walkers hasában landol, hátrálás közben nyugodtan kiveheted belőle, miközben viccesen próbál elérni, majd újra használhatod.
A pályák nagyon érdekesek, mindenképpen élvezetes környezetet nyújtanak. A baj itt is az, hogy mint általában, hiába látsz magad előtt egy nagy teret, a felborult kocsi, és polcok miatt itt is kialakul egy "folyosó" rendszer ami kicsit tönkreteszi apályáról alkotott véleményünket. De mindig mikor épületben járunk elénk terül a félelmetes környezet, ami arra késztet minket, hogy óvatosan mindig körbenézzünk. A Walkersek elég rondára sikerültek, és ha mondjuk egy-egy sarkon befordulva épp a nyakunkba ugrik egy, az néha székből felugró érzés, különösen a hangulatos háttérzenével kombinálva. Rossz pont azonban, hogy sajnos a Walkersek sosem fogynak ki. Nincs olyan, hogy teljesen kiirtod őket a pályán. Ez önmagában nem is lenne probléma, de sajnos néha előfordult olyan is, hogy puff a hátad mögött regenerálódott újra egy walkers, és ez kissé elég irritáló tud lenni. A játék pedig néha átveszi az irányítást azzal, hogy tömeges walkerseket indít feléd, jelezve, hogy na most kell futni. De itt is vicces, hogy olykor furcsa módon mikor ráveti magad egy walkers, és elkezdtek birkózni. A cél itt ilyenkor az, hogy jó időben kattints a fejére, hogy bele tudd döfni a kést. A poén mégis az, ha nem 1 hanem több walkers között keveredsz ebbe a jelenetbe. Ha pl: 4 walkers körbevesz,és az egyikkel ilyen birkózásba kezdesz, akkor miután egyet megölté, a 2.-kal folytatod a birkózást és így tovább,és így tovább, míg el nem fogynak, így akár 6-7walkers is meg tudsz ölni egyesével, mert a többi addig békén hagy, borzasztóan irreális módon.
Szal összességében tényleg nagyon sajnálom a játékot. Remek ötlete, remek környezet, megvalósítás pedig mindig ez a "majdnem tökéletes, de mégsem az". Pedig még azt is megoldották, hogy Daryl, és Merle eredeti szinkronhangjával szerepeljenek a játékban, ráadásul ugyanazzal a beszéd stílusukban, ahogyan a sorozatból is megismerhettük őket. Önmagában a játéknak nem igen van sztorija. Arról szól, hogy Daryl eljusson egy esetleges evakuációs ponthoz, és közben-közben az adott szituáció alakítja a sztorit. De aki szereti a Walking Dead sorozatot, egyszer érdemes végigvinnie a játékot, kiderülhetnek olyan dolgok is a karakterekről, amiket azelőtt nem tudhattunk.