Te aludni szoktál?
Nem, vámpír vagyok.
Pontosabban, azt eddig is gondoltam, hogy nem volt egységes, de különböző iráni nyelvekre gondoltam. Azonban az mindenképpen érdekelne, hogy ezen a területen milyen nyelven tartották a kapcsolatot ezek a törzsek.
Előbb mondjuk nem írtam le, csak a törzsszövetség különböző népeit hangsúlyoztam ki, de pont azért is tartják a szkíta törzsszövetséget iráni nyelvűnek, mert a nagy népei - szkíták, szakák, dahák, kusánok - mind különböző óiráni nyelveket beszéltek. Legalábbis abból a pár fennmaradt nyelvemlékből erre lehet következtetni. Ebből kifolyólag valószínűleg a közigazgatási nyelvük valamelyik iráni - vagy egy közös ősi iráni nyelv lehetett, mint az araboknál.
De például Hérodotosz egyik munkájában részletesen ír a Szkíta birodalomról, illetve az azzal szomszédos népekről. Ő maga hangsúlyozza, hogy ezek nem feltétlenül a szkítákkal rokon, hanem tőlük különböző, eltérő kultúrájú népek. Úgy ír róluk, mint a szkíták szomszédairól, tehát az sem biztos, hogy ezek a területek még egyáltalán Szkítiához tartoztak. Ha odatartoztak, akkor viszont e népek a szkíta törzsszövetség tagjai voltak - azaz átvitt értelemben szkíták. Hérodotosz egyébként - hasonlóan a többi korabeli görög íróhoz - a szkítákat egy népnek hitte, az egész birodalmat a királyi szkítákkal azonosította, ezért is hangsúlyozza, hogy ezek a szomszédok más, külön kultúrájú népek. Ebből viszont nem következik az, hogy nem voltak a szkíta törzsszövetség tagjai, az meg szinte bizonyos, hogy erős szkíta kulturális és nyelvi hatásnak voltak kitéve.
Ha meg tényleg semmi közük nem volt a szkítákhoz, ahogy Hérodotosz mondja, akkor külön figyelmet érdemelnek, mert feltűnő, hogy ilyen, viszonylag kis népek függetlenek maradtak a hatalmas, hódító birodalomtól, sőt, még kereskedelmi kapcsolatot és elég jó viszonyt is fenntartottak velük.
Hérodotosz olyan népekről beszél, mint az arimaszposzok, hüperboreoszok, isszodénoszok, iürkák, budinoszok, thüsszogéták, melankhlainosz.
Hérodotosz ezt írja:
"A királyi szkütháktól északra egy másik, nem szkütha nép, a melankhlainoszok laknak. A melankhlainoszokon túl a vidék, tudomásunk szerint, ember nem lakta mocsár és pusztaság. [...] Aki a Tanaisz folyón átkel, már nem szkütha földön jár. Az első rész azoknak a szauromatáknak a puszta vidéke, akik a Maiétisz-tó öblétől tizenöt napi járásnyira laknak észak felé; itt ezen az egész területen sem vadon nőtt fa, sem gyümölcsfa nincs. A vidék másik része a budinoszoké, ezt a területet viszont mindenfelé sűrű erdő borítja. A budinoszoktól északra először egy hét nap alatt bejárható pusztaság terül el, s a pusztaságon túl, kissé keleti irányban, a thüsszagéták nagy lélekszámú, különálló népe él, amely vadászatból tartja fenn magát. A közvetlen szomszédságukban, ugyanezen a tájon laknak a iürkák. Ezek is vadászatból élnek, és a következőképpen vadásznak. A vadász felmászik egy fára – mert sűrűn borítják fák a vidéket – és onnan figyel. Mindegyiknek ott van készenlétben a lova, amelyet megtanított hason feküdni, hogy alacsonynak látsszék, továbbá a kutyája. Ha a vadász megpillantja a fáról a vadat, nyilával rálő, lemászik a fáról, a lovára pattan, és üldözőbe veszi, nyomában a kutyájával. Ezektől keletre más szküthák laknak, akik valamikor kiváltak a királyi szküthák közül, s így jutottak el erre a vidékre.
Ezeknek a szkütháknak a vidékéig az összes felsorolt terület termékeny talajú síkság, ezután azonban köves és kopár. Ha az ember megtesz egy nagy utat ezen a kopár tájon át, a magas hegyek tövében megérkezik egy olyan néphez, amelynek tagjai, mint mondják, születésüktől fogva kopaszok – de a nők is, nemcsak a férfiak –, és abban is hasonlítanak egymásra, hogy az orruk lapos és az álluk nagy. Szkütha ruhában járnak ugyan, de a saját külön nyelvükön beszélnek, és a fák gyümölcsein élnek. A fa neve, amely táplálja őket, pontikon, s nagyjából olyan magas, mint egy fügefa. Gyümölcse hasonló a babhoz, de mag is van benne. Ha megérik, vászondarabokon átnyomják, ilyenkor sűrű és fekete folyadék folyik ki belőle, melynek neve aszkhü. Ezt nyalogatják és tejjel keverve is isszák, sűrű seprőjéből pedig gyümölcsízt készítenek, melyet szintén elfogyasztanak. Jószáguk ugyanis kevés van, mert alig akad jó legelő. Valamennyien egy-egy fa alatt laknak, amelyet télen fehér nemezzel takarnak be, de nyáron leveszik a takarót. Ezeket az embereket senki sem bántja, mert szentnek tartják őket, nincs is semmiféle harci fegyverük. Ők igazítják el a szomszédok közt támadt viszályt, s ha egy gyilkos hozzájuk menekül, azt senki se bántja. A nevük argippaiosz.
Ezekig a kopaszokig a vidéket és az ott lakó népeket tehát elég jól ismerjük. Mert eljutnak hozzájuk egyrészt a szküthák, másrészt a Borüszthenész kikötőjében és a többi pontoszi kikötőhelyen lakó hellének, akiktől nem nehéz értesüléseket szerezni. Az idelátogató szküthák hét tolmács segítségével hét nyelven tárgyalnak.
Idáig tehát ismerjük a vidéket, a kopaszokon túli területről azonban senki nem tud biztosat mondani, mert az oda vezető utat áthághatatlan hegyek zárják el, amelyeken még senki sem hatolt át. Igaz, a kopaszok azt beszélik – én ugyan nem hiszem, amit mondanak –, hogy a hegyekben kecskelábú emberek laknak, s ha valaki még ezeken is túljut, olyan emberekre talál, akik hat hónapot alszanak, amit meg éppenséggel nem fogadok el. Azt azonban biztosan tudjuk, hogy a kopaszoktól keletre az isszédonok laknak. Hogy a kopaszoktól és az isszédonoktól északra mi van, arról semmit sem tudunk, azon kívül, amit ők maguk híresztelnek róla."
Természetesen mindez hatalmas kincstár drága finnugor "kutatóinknak", többen úgy vélik ugyanis, hogy több finnugor népet is találhatunk köztük.
A budinoszokról például Hérodotosz leírja, hogy mind kék szeműek és vörös hajúak (A budinosz nagy, népes törzs, amelyben mindenkinek kék a szeme és vörös a haja.), emiatt többen is a votjákokkal azonosították őket.
Egyébként Hérodotosz szinte minden népnél megjegyzi, hogy "szkütha ruhát viselnek, de saját nyelvük van", vagy "szkütha szokások szerint élnek".
Akik viszont nekünk érdekesek, azok a iürkák, ugyanis őket többen az ugorokkal, illetőleg a magyarsággal azonosítják (például Harmatta). A iürka szó az orosz krónikákból ismert jugor (ugor) szóval lehet összefüggésben, és talán róluk kapta nevét a későbbi Jugra (ez a mai obi-ugorok lakhelye), annak helye azonban nem egyezik meg Hérodotosz leírásával. A iürka egyébként ugor nyelveken "hőst, urat" jelenthetett, és azért is a magyarokkal azonosítják, mert mi voltunk az egyetlen lovasvadász nép a finnugorok között. Emellett megemlítendő, hogy a iürkák az ananyinó kultúra népe volt, amely a környék legfejlettebb kultúrájának tartható. Későbbi forrásokban egyébként tiurkáknak is nevezik őket, így egyesek altáji népekre gyanakodtak velük kapcsolatban. Bár a békés argippaiszokat inkább lehettek altáji népek. Érdekes is lenne, ha a nagy Oszmán Birodalom a békés, szent kopaszoktól származna...
(Bár már az is érdekes, hogy szentnek tartották őket. Talán valami valláshoz van közük?)
Amúgy Hérodotosz a szarmatákat is e népek közé sorolja szauromaták néven, akiknek királya egyszer - a melankoloszokkal és a budinoszokkal együtt - segített a szkítáknak. Tehát királyuk is volt. Vagy legalábbis hasonló. Mi azonban tudjuk, amit Hérodotosz nem, hogy a szarmaták nyugaton élő szkíták voltak, akik később önállóságra tettek szert. Így lehetséges, hogy az általa felsorolt többi nép is rokonságban állt a szkítákkal. Egyébként később olyan nagy önállóságra szert tettek, hogy ők győzték le a szkítákat, kiszorítva őket eredeti lakhelyükről. Legalábbis nyugaton. Keleten meg a hunok tették ugyanezt.
Érdekes még ez is: "Ezektől (iürkáktól) keletre más szküthák laknak, akik valamikor kiváltak a királyi szküthák közül, s így jutottak el erre a vidékre."
Szerintem ezek a magyarok.
Miért? Csak úgy. Mert azt mondtam.
Hérodotoszt egyébként ajánlom olvasásra, nagyon vicces. Főleg, amikor ilyeneket dob:
"Köztudomású, hogy itt, Európa északi részén lelik a legtöbb aranyat. Hogy milyen
módon, arról nem tudok pontosan beszámolni. Beszélik, hogy az egyszemű arimaszposz törzs
férfi tagjai rabolják griffmadaraktól, de én bizony nem hiszem, hogy léteznének egyszemű
emberek, akik különben a normális emberekhez hasonlítanak."
Tehát nem a griffekben nem hisz, hanem az egyszemű emberekben.
Na tovább.
Királyi szkíták? Ők kik voltak? Ők lehettek talán azok, akik először fedezték fel azt az életmódot, ami azon a területen a leghatékonyabb volt (mind gazdaságilag, mind harcászatilag)
Nem feltétlenül ők fedezték fel. Ők voltak azok, akiknek törzse a szkíták fejedelmét adta a törzsszövetségen belül. Ezért királyi szkíták. Ettől lehet, hogy az életformát csak később vették fel, de valamilyen oknál fogva (nagyobb népesség, erősebb hadsereg) nagyobb hatalomra tettek szert, mint a többi nép, így saját nevük alatt tudták egyesíteni a törzseket. Ugyanígy tették később a királyi szarmaták, a szaiok, de ugye később az ő hatalmukat egy alájuk rendelt törzs, az alánok döntötték meg, mivel annyira megerősödtek a törzsszövetségen belül. De ott vannak példának a magyarok is, nekünk ugyanis a megyer törzs volt a vezértörzsünk. A megyer-magyar önelnevezés mondjuk vitatott, de több népnél előfordult, hogy a vezértörzs elnevezését vette át az egész törzsszövetség (a mi esetünkben mondjuk szerintem nem így történt). Később ugyanis a megyer törzs hatalmát megdöntötték (Levedi megyer törzsbéli volt, Álmosék már nem), és a honfoglaláskor már a tarján volt a vezér. Emellett minden törzsnek megvolt a maga szerepe: kürt-gyarmat elő- és utóvéd, kér hátvéd, jenő például oldalvéd volt.
A törzsek "királyi" szerepe tehát nem feltétlenül volt betonba öntve, így nem biztos, hogy a királyi szkíták voltak mindig is a legkimagaslóbbak. De felhozhattam volna példának a hun törzseket, az ő közigazgatásuk volt szerintem a legérdekesebb.
Azt, hogy a harcmodort melyik nép alakította ki, nem tudni. A szkítákat tartották egyébként a lovak megszelídítőjének is, de erre bizonyítékot találni szinte lehetetlen. De a szkíták előtt a környéken éltek a kimmerek is, akik indoeurópaiak voltak, és a szkíták később Magyarországra, az alföldre szorították őket.
Jócskán bezavartál az istennevekkel az iráni-szkíta dolognak. Az irániak eredendően ugye monoteisták, vagy esetleg dualisták voltak. (Ez eléggé változó, hogy Ahrimant egyenlőnek tekintjük e Ahura-Mazdával, ha igen, akkor dualizmus, ha nem akkor monoteizmus)
Azért azt is vedd figyelembe, hogy a zoroasztrizmus körülbelül i.e 800 körül alakult ki, biztosat meg csak annyit tudunk kialakulásáról, hogy Zarathustra i.e 600-500 között élt, és tanításai összeolvadtak a korábbi iráni vallással. Ekkor azonban a szkítáknak már szinte semmi közük nem volt a perzsákhoz (i.e 700-ban már erős népként özönlötték el a sztyeppét), régen leszakadtak az irániaktól. Most ha a németországi németek felvennék a buddhizmust, az nem biztos, hogy kulturális hatással lenne az osztrákokra, pedig közöttük még szorosabb a kapcsolat mint ekkoriban a szkíták és az irániak között volt. Már pedig csak a zoroasztrizmus élezi ki ennyire a dolgokat a dualizmusra, a korábbi árja vallások valószínűleg mások voltak, s a napot, holdat, tüzet, vizet, szelet és földet tisztelték istennek. Ha beleolvasol a Védákba, abban is több istenről van szó (ugyanakkor ezeket nem teljesen istennek kell elképzelni, hanem mélyen tisztelt, megszemélyesített erőknek).
Az istenneveikből azonban régebbi vallásra utaló nyomokat lehet kiolvasni:
Tabiti, akit Hérodotosz Hestiával azonosít talán megegyezik a szankszkrit Tapatival. Valószínűleg tehát a szkíták nem a később kialakult zoroasztrizmust követték (bár egyes források szerint igen), hanem egy korábbi árja vallást vagy annak leszármazottját. Ebből a korábbi vallásból alakult aztán ki később a zoroasztrizmus is, így az és a szkíta vallás között szerintem nem szülő-leszármazott, hanem inkább testvér-viszony állt fenn, mert mindkettő egy régebbi közös vallás közvetlen leszármazottja volt.
Egyébként a fent felsorolt isteneket Hérodotosz Zeusszal, Gaiaval, Apollóval, Poszeidónnal, Aphroditével azonosította, tehát tulajdonképpen a víznek, tűznek, szélnek, földnek feleltek meg. Ilyenkor cseng a fülemben az a forrás:
A turkok (magyarok) szentnek tartják a tüzet, a levegőt és a vizet tisztelik, a földet himnuszokkal dicsőítik, de csupán azt imádják és nevezik Istennek, aki a világmindenséget teremtetteA szkíták vallása egyébként - még a wikipédia bevallása szerint is - nagy hatással volt a magyar, szláv és türk vallásokra.
Annyit még tudunk a vallásukról, hogy a görög történetírók szerint Héraklészt és Marsot istenként tisztelték. Mars egyértelmű, ő - ugyan görögül - a szkíta hadistent jelenthette, ahogy a magyaroknál Hadúr. Héraklész már másabb, ugyanakkor ez is megfejtető: a görögök szerint ugyanis Héraklész volt Szkítia benépesítője és első lakója, mivel a szkíták Ekhidna és Héraklész fiai. Ekhidna egyébként a görögök számára a legvisszataszítóbb mitológiai női lény volt, aki minden szörnyek anyja, így nyilvánvalóan azért tették meg őt a szkíták ősanyjává, mert nem szerették őket. Tehát tulajdonképpen a szkíták Héraklész személyében az ősöket tisztelték, pont mint a magyarok.
Ekhidnának és Héraklésznak egyébként három gyermeke született:
Agathürszosz
Szküthosz
Gelonosz
Szküthosz ugye nyilvánvaló, ő a szkíták őse. Gelonosz nem tudom ki, de még Agathürszosz érdekes. A fenti Hérodotosz forrás is említ egy ilyen nevű népet:
"...Így beszéltek a szküthák követei, a különböző népektől összegyűlt fejedelmek pedig megtanácskozták a dolgot, de nem jutottak egyetértésre. A gelónosz, a budinosz és a szauromata király közös akarattal megígérte, hogy segítséget nyújt a szkütháknak. Az agathürszosz, a neurosz, az androphagosz, a melankhlainosz és a taurosz király viszont a következő választ adta..."
Hérodotosz itt a szkíták többi szomszéd népe között tárgyalja, így vagy a szomszédjuk volt, vagy a szkíta törzsszövetség tagja. Érdekes módon azonban lakhelyüket Erdélybe teszi, később pedig az írók összevissza pakolgatták őket Szarmatia vidékén. Annyi viszont valószínű, hogy valóban Erdély környékén laktak, és valószínűleg szkíta származásúak voltak (esetleg trák elemekkel). Később azonban már egy Karadach nevű fejedelem vezetése alatt tulajdonképpen a hun törzsszövetség "különleges erejét" jelentették.
Na, itt kéne megint eljutni Gilgameshez, de most sincs kedvem.
Egy kis pontosítást kérek a szakákkal kapcsolatban. Ez egy külön nép volt, vagy csak a szkíták perzsa neve?
Körülbelül olyan kapcsolatban álltak egymással, mint most a szerbek a lengyelekkel. Külön nép volt, de valószínűleg egymás rokonai.
Későbbiekben viszont már inkább, mint külön népről írsz róluk. (Már ha nem pont arra akartál utalni, hogy a perszák is hibásan egy kalap alá vették az egész csapatot, szaka név alatt.
Igen, így volt. Ahogy a görögök az egész csapatot egy kalap alá vették szkíta név alatt, így ugyanezt tették a perzsák, csak fordítva. Mindenki arról a népről nevezte el az egész birodalmat, amelyik az ő közelében lakott.
Na most egy hülye kérdés jön, bocsi de az egyszerűség kedvéért a náci zsargont fogom használni, de érteni fogod, hogy mire vagyok kíváncsi. Ezek a népek, akikről beszélünk - a szkíta/szaka népek - "fehérek" vagy "sárgák" voltak?
A kérdésre igazából nem is-is a válasz, a szkíták nagy része ugyanis tényleg óiráni volt. A birodalmuk egészen a Kárpát-medencétől a mai Mongóliáig terjedt. Előbbit a szkíták, utóbbit a jüecsik és a szakák uralták. A szkíta múmiák legtöbbje vörös-szőke-világosbarna hajú. De ott volták még a shakák is, az indiai szkíták, akik Észak-India, Nepál, Tibet környékén telepedtek le. Tőlük származtak később a pandzsábi, radzsasztáni, kasmíri ksatriják, India harcos-nemes kasztjának tagjai (akiktől most a cigányok szeretnék származtatni magukat). Buddha is a sakya, azaz szkíta nemzetség tagja volt, és a buddhizmus alapjaiban ma is könnyen fellelhetőek a szkíta-iráni-sámánista elemek. Ezért szoktam nevetni, amikor valaki isteníti a keleti vallásokat, mondván, hogy a nyugatiak milyen bugyuták, közben az eredetüket meg nem ismeri. A mai nyugati vallások (kereszténység, iszlám) nem európai vallások, nem köthetők a fehér emberhez, sokkal inkább judaisztikaiak. Ellenben a zoroasztrizmusnak, a hinduizmusnak és a buddhizmusnak sokkal több köze van például az indoárja népekhez, sőt a magyarokhoz is. A buddhizmusnak két ok miatt is: az egyiket előbb említettem, Buddha valószínűleg szkíta volt, mi meg a szkíták rokonai vagyunk.
A másik pedig Tibet korai vallása, a bön, amely később összeolvadt a buddhizmussal. Ez valamiféle samanisztikus ősvallás lehetett, szintén a tűz és az elemek tiszteletén alapult. A már korábban említett Ucsiraltu azonban hunokról szóló kínai forrásokban is felfedezte, és szerinte ez őrződött meg a mongol böge és a magyar bű, esetleg bűn szóban is. Kőrösi-Csoma Sándor talán mégsem keresett rossz helyen. Főleg úgy, hogy Tibetbe több lovasnomád nép is bevándorolt (illetve onnan ékezett). Ezt tették a jüecsik, amikor a hunok elűzték őket a földjükről, de több hun csoport is arrafelé vándorolgatott, majd beolvadtak a tibetiek őseibe. Több Tibeti forrás is a hunoktól származtat családokat, nemzetségeket. Emellett mások miatt is érdekesek, egyik forrás (bár erre más bizonyítékot nem találtam) elvileg említ egy hunkar nevű hun törzset. Ez esetben át kéne gondolni az onogur-ungar-hungar levezetést.
Illetve a buddhizmus-bön kapcsán még megemlítendő a Tarih-i Üngürüsz, amely ellenben a többi forrással, nem úgy kezdi a magyarok történetét, hogy Hunor és Magor elvándorolt Meótisz vidékére.
"A két királyfi, bármily soká kereste a vadat, nem találta meg. Sem a nevét, sem a fajtáját nem ismerték. A két királyfi gyorsan elfáradt, a szomorúság és a bánat tengerébe merült. Azután azon tanácskoztak, hogy mitevők legyenek. Majd visszatértek atyjukhoz, és arra kérték, hogy Adzsem határán, azon a hegyes vidéken egy monostort építtessen számukra, amelyben lemondva a világról lakhatnak, és a világ népétől visszavonulva saját gondjukkal foglalkozhatnak. Nemród kérésüket meghallgatta, és parancsot adott, hogy azon a helyen egy monostort építsenek. Miután a monostor felépült és elkészült, a két királyfi beleköltözött, hogy saját hitvallásuk szerinti imádságokkal foglalkozva jó ideig ott töltsék életüket. Ők azután azon a helyen sok hónapon és éven keresztül laktak. A világi néppel nem érintkeztek, imádsággal és alázatossággal, elmélkedéssel foglalkoztak, s a világ örömeiről lemondtak,
Ily módon öt évig laktak a monostorban, és ott nyugodtan éltek. A hatodik év kezdetén azonban a két legény elméjét megragadta a világ örömeinek az íze. Szívük rejtekében felébredt a hatalom utáni vágy.
Mikor ezek ilyen lelkiállapotban voltak, egy nap egy titokzatos személy érkezett hozzájuk. Elmagyarázta nekik a világi hatalom lényegét és az uralkodás utáni vágyat, s ezzel őket megrendítette. A két legény ennek a személynek megtévesztő elbeszélése következtében elhatározta, hogy a monostort elhagyja, mert elméjük a hatalom utáni vággyal volt elfoglalva."
Eszerint a csodaszarvas nem is Meótisz vidékére vezette a két testvért, hanem Adzsembe, amely a mai Irán (igen, már megint Irán). A hitüket pedig érdemes tanulmányozni.
Hunok: róluk nehéz nyilatkozni, mivel belőlük is volt sok és sokfelé. Amit ide írni szeretnék, az az, hogy alapvetően én valamiért a hunokra legtöbbször inkább törzsszövetségként gondoltam.
Erre meg csak annyit tudok írni, hogy Maotun, azaz Batur, a hunok nagy királya, mikor meghódította a környező népeket, azt írta a kínai császárnak: "Mindezen népeket hunná tettem, és az összes íjász népek egyetlen családban egyesültek."