Milyen felekezet/szekta ez? Ha lehet tudni.
Vita topic (kulturáltan vili?)
Aes Sedai írta:
Itt a faluban a cigányok hármonegyede nagy istenfélő lett hirtelen. Van itt valami hülye szekta, belépett az összes, dicsérik az urat minden vasárnap. *sírva röhögős szmájli helye*
Értelmezhetjük, csak éppen ez az, ami már nem kereszténység, hanem valami fura intellektualizáló, misztikus mix, aminek se füle, se farka.
"Eszetekbe juttatom, testvéreim, az evangéliumot, amelyet hirdettem nektek, amelyet be is fogadtatok, amelyben meg is maradtatok. Általa üdvözültök is, ha megtartjátok úgy, ahogy én hirdettem is nektek, hacsak nem elhamarkodottan lettetek hívőkké. Mert én elsősorban azt adtam át nektek, amit én magam is kaptam, hogy tudniillik Krisztus meghalt a mi bűneinkért az Írások szerint. Eltemették, és - ugyancsak az Írások szerint - feltámadt a harmadik napon, és megjelent Kéfásnak, majd a tizenkettőnek.
...
Legutoljára pedig, mint egy torzszülöttnek, megjelent nekem is.
...
Azért akár én, akár ők: így prédikálunk, és ti így lettetek hívőkké.
Ha pedig Krisztusról azt hirdetjük, hogy feltámadt a halottak közül, hogyan mondhatják közületek némelyek, hogy nincs halottak feltámadása? Hiszen ha nincs a halottak feltámadása, akkor Krisztus sem támadt fel. Ha pedig Krisztus nem támadt fel, akkor hiábavaló a mi igehirdetésünk, de hiábavaló a ti hitetek is. Sőt Isten hamis tanúinak is bizonyulunk, mert akkor Istennel szemben arról tanúskodtunk, hogy feltámasztotta a Krisztust, akit azonban nem támasztott fel, ha csakugyan nem támadnak fel a halottak. Mert ha a halottak nem támadnak fel, Krisztus sem támadt fel. Ha pedig Krisztus nem támadt fel, semmit sem ér a hitetetek, még bűneitekben vagytok. Sőt akkor azok is elvesztek, akik Krisztusban hunytak el. Ha csak ebben az életben reménykedünk a Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak vagyunk." 1Kor 15
Az egésznek semmi értelme, ha olyan butaságokat magyarázunk bele, hogy Jézus egy idea, vagy akármi más. Jézus élt, meghalt és feltámadt. Ez a kereszténység. Nem filozófia, nem metafora, nem liturgia. Az evangélium. Ill. ez:
"Ezek pedig kitartóan részt vettek az apostoli tanításban, a közösségben, a kenyér megtörésében és az imádkozásban. Félelem támadt minden lélekben, és az apostolok által sok csoda és jel történt. Mindazok pedig, akik hittek, együtt voltak, és mindenük közös volt. Vagyonukat és javaikat eladták, szétosztották mindenkinek: ahogyan éppen szükség volt rá. Napról napra állhatatosan, egy szívvel, egy lélekkel voltak a templomban, és amikor házanként megtörték a kenyeret, örömmel és tiszta szívvel részesültek az ételben, dícsérték az Istent, és kedvelte őket az egész nép. Az Úr pedig napról napra növelte a gyülekezetet az üdvözülőkkel." Az apostolok cselekedetei 2,42-47
Minden más csak mismásolás Amiből a lényeg hiányzik.
"Mert nem azért küldött engem Krisztus, hogy kereszteljek, hanem hogy az evangéliumot hirdessem, de nem bölcselkedő beszéddel, hogy a Krisztus keresztje el ne veszítse erejét." 1Kor 1,17
"Én is, amikor megérkeztem hozzátok, testvéreim, nem úgy érkeztem, mint aki ékesszólás vagy bölcsesség fölényével hirdeti nektek az Isten bizonyságtételét. Mert úgy határoztam, hogy nem tudok közöttetek másról, csak Jézus Krisztusról, róla is mint a megfeszítettről." 1Kor 2,1-2
"Mert a keresztről szóló beszéd bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek, de nekünk, akik üdvözülünk, Istennek ereje.
Mert meg van írva: "Elvesztem a bölcsek bölcsességét, és az értelmesek értelmét elvetem." Hol a bölcs? Hol az írástudó? Hol e világ vitázója? Nem tette-e bolondsággá Isten a világ bölcsességét? Mivel tehát a világ a saját bölcsessége útján nem ismerte meg Istent a maga bölcsességében, tetszett Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által üdvözítse a hívőket.
És miközben a zsidók jelt kívánnak, a görögök pedig bölcsességet keresnek, mi a megfeszített Krisztust hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan megütközés, a pogányoknak pedig bolondság, de maguknak az elhívottaknak, zsidóknak és görögöknek egyaránt, Isten ereje és az Isten bölcsessége. Mert az Isten "bolondsága" bölcsebb az emberek bölcsességénél, és az Isten "erőtlensége" erősebb az emberek erejénél." 1Kor 1,18-25
Szerk.:
Bocs a sok idézetért. De ezek az igék mérhetetlenül kifejezőbbek és tisztábbak, lényegretörőbbek, mint akármi, amit én próbálnék makogni, ráadásul én könnyen tévedhetek is magamtól.
Ja, bocs, én nem arra reagáltam, hanem erre:
Ha az Istent végtelen energiaként vagy ürességként, abszolútumként, illetve kreatív alkotó erőként értelmezzük, akkor mondhatjuk, hogy "Isten teremtette a világot" és még csak az evolúciónak se mondunk ellent, mert utalhat a fejlődést irányító mögöttes erőkre - csak más keretből nézzük a dolgokat.
Ez milyen kérdés? Körülbelül olyan, mint az "és mire alapozod, hogy nem szereted a májpástétomot?". Hát, mondjuk arra, hogy beleszagolok, és hányingerem lesz.
Jon, mit értesz "idea" alatt? Keresztény nézőpontból ugyanis furcsa butaságként meghatározni azt, hogy Jézus egy idea, hiszen János evangelista valami hasonlót mond prológusában. Az Ige vagy Logosz tulajdonképpen az ideák Ideája, tehát az, amiből-akiből az ideák létüket és tartalmukat nyerik, így nem mondanám akkora butaságnak Jézus ideaként való meghatározását, persze mindenképp pontatlan megfogalmazás.
Ha csak szimplán arról van szó, hogy egyesek szerint Jézus mint történelmi személy valójában nem is létezett, hanem csak egy morális idea a szó hétköznapi értelmében, amit követni érdemes, akkor tényleg nagy butaság.
A kereszténység pedig filozófia is, ahogy metafizika, liturgia és még sok egyéb más is. Sose tudtam megérteni a protestáns szellemet, ami ahelyett, hogy örülne a változatosságnak és a szellemi tágasságnak, megpróbálja a kereszténységet egy éltető elemétől megfosztani, amivel csak az a probléma, hogy az Újszövetség tele van hellenizált ószövetségi tanítással, ergo filozófiával.
Ugrás a fórumra: |