Mert neked aztán van jogod ítélkezni a 21. század trónusáról, hogy ezer éve kinek mennyi köze volt Istenhez.
Vita topic (kulturáltan vili?)
Figyelj Sapphi, igyekszem nem ítélkezni. Néha nehezen megy, ez tény, de igyekszem. Igyekszem túllépni az előítéleteimen is, nem veszem készpénznek azt, amit otthonról hozok, hanem igyekszem meggyőződni annak igazságáról. (Általában meggyőződök.)
Nem ítélek el más kultúrákat, más gondolkodásmódokat, és pláne nem tartom magunkat, a 21. századot jobbnak, mint mondjuk a 11. századit. Mások vagyunk, változunk, változik az értékrendünk, az erkölcsünk.
Nem a 21. század szemszögéből gondolkodok a középkorról, hanem a Biblia szemszögéből. Amiben le van írva pl. hogy Isten nem változik. Ami az Ő szemében bűn volt 3000 évvel ezelőtt, az bűn ma is, és bűn volt 1000 évvel ezelőtt is. Mert "Jézus Krisztus tegnap, ma és mindörökké ugyanaz." (Zsid 13,8)
"Óvakodjatok a hamis prófétáktól, akik juhok ruhájában jönnek hozzátok, de belül ragadozó farkasok. Gyümölcseikről ismeritek meg őket. Tüskebokorról szednek-e szőlőt, vagy bogáncskóróról fügét? Tehát minden jó fa jó gyümölcsöt terem, a rossz fa pedig rossz gyümölcsöt terem. Nem hozhat a jó fa rossz gyümölcsöt, rossz fa sem hozhat jó gyömölcsöt. Amelyik fa nem terem jó gyümölcsöt, azt kivágják, és tűzre vetik.
Tehát gyümölcseikről ismeritek meg őket." (Mt 7,15-20)
Én nem látom az Istennel járás gyümölcseit a középkori egyházon. Ez nem zárja ki azt, hogy nem voltak komoly hívő emberek, Isten gyermekei. Azt sem zárja ki, hogy sokan voltak. De általánosságban nem látom őket az egyházon.
Persze ha az ember nem hisz, nem ismerte meg Isten személyesen, akkor ez csak egy maszlag, esetleg még elvakultnak is hathat, gondolom. Aki viszont hisz (és átadta az életét), az megismerte Istent, a szeretetét és a kegyelmét, és az meggyőződött a Biblia igazságáról, és semmilyen más igazságot nem fogad el.
Remélem megértesz.
Én meg látom, meg nem is. Egy szervezetnek nincs lelke, hogy bárminek az ösvényén járjon, ahogy egy gyülekezetnek sincs. Legfeljebb embereknek lehet. Azt meg eltagadni a középkoriaktól, hogy a nagy részük mélyen hívő ember volt, nevetséges.
Olyan szavakat adni a számba, amit sosem állítottam, mellesleg, nevetséges. Az egyházról beszéltünk, nem egyéni emberekről.
Mindenesetre az egészen biztos, hogy nagy részük rettentő mélyen vallásos volt. És sokan voltak hívők is, gondolom. De nem ugyanaz a kettő. És sajnos sokszor pont a vezetőkről volt elmondható, hogy ha vallásosak is, de hívők egészen biztosan nem.
A gyülekezet tagokból áll. Ha a tagok Istennel járnak, az a gyülekezeten is meglátszik. Apostolok Cselekedetei tökéletes példa, különösen a második rész 42-47-es szakasza. Egy élő hitű ember nem is érzi jól magát (ha meg igen, az már egy másik probléma) egy nem élő gyülekezetben.
És miben látod a gyümölcseit?
Valóban, a középkori Eckhart mester hívő volt, Kálvin meg vallásos. Olyan ember, aki a Bibliát bálványozza, csak vallásos lehet, az elvakult fajtából.
Te hoztál fel először is olyan érvet Aes hozzászólására, ami egyáltalán nem volt témába illő, leginkább a 444-féle tématereléshez hasonlított, elvégre Aes annyit írt, hogy "rögtön szépek meg békések", mire te azt, hogy a középkori iszlám egyáltalán nem olyan volt, mint a mai. Megmondom, de, olyan volt. A mai iszlám fundamentalizmus éppen abból származik, hogy visszatértek (vissza akartak térni) az iszlám fundamentumához, ami közel sem a béke, hanem a hódítás. Mohamed maga is terrorista lenne mai szemmel nézve. Ami akkoriban más volt, az korántsem az iszlám, talán nem is az emberek, hanem a történelmi háttér, a környezet, az állami berendezkedés - az iszlám ugyanis olyan hatalmas keresztény és zoroasztriánus birodalmakra telepedett rá, mint Perzsia, India, Egyiptom, Bizánc, és ez a háttér biztosította azt, hogy soknemzetiségű, viszonylag toleráns államok jöjjenek létre.
Ezzel szemben Európában egy teljesen más rendszer alakult ki, teljesen más környezet formálta a kontinenst, amiért - legalábbis szerinted - nekünk szégyenkeznünk kéne. Ez majdnem olyan érv, mint az "az a baj, hogy továbbmennek, mert ők növelnék a GDP-t".
És miben látod a gyümölcseit?
Saphira írta:
Valóban, a középkori Eckhart mester hívő volt, Kálvin meg vallásos. Olyan ember, aki a Bibliát bálványozza, csak vallásos lehet, az elvakult fajtából.
...
az iszlám ugyanis olyan hatalmas keresztény és zoroasztriánus birodalmakra telepedett rá, mint Perzsia, India, Egyiptom, Bizánc, és ez a háttér biztosította azt, hogy soknemzetiségű, viszonylag toleráns államok jöjjenek létre.
...
amiért - legalábbis szerinted - nekünk szégyenkeznünk kéne.
...
Egész Európa annak a gyümölcse. Voltaképp, ha így vesszük, az egyház Róma örököse,
...
hány olyan újkori (akár protestáns, akár más) misztikust, filozófust, hittudóst tudunk felsorolni, akik ilyen jelentősek voltak, és ilyen nagyot alkottak?
...
Az én családom nem vallásos, aminek azért örülök, mert teljesen tiszta lappal indulhattam, és nem voltam elfogult, meg nem nevelték belém a "hitet"
...
Hát majdnem szemberöhögtem őket, olyan nevetséges volt, és nemcsak azért, mert gonosz náczi-idegengyűlölő lettem volna akkoriban, hanem mert nem tudtam eldönteni, hogy most valami pleisztocén-kori törzsbe csöppentem, ahol éppen esőért imádkoznak, vagy valami modern kori szar popkoncertre.
...
A protestánsokkal az volt a bajom, hogy kívülről nézve végtelenül materialisták. Ezt nem tudom, hogy tudják-e magukról, de szerintem nem. Vagy olyanok, mint az előbb linkelt gyülekezet, gitározgatnak a templomban meg jól érzik magukat, és azt hiszik, azért, mert ott van Isten, közben meg csak azért, mert jó kis koncerteket adogatnak egymásnak, vagy meg szimplán nem képesek elvontan gondolkodni. Szerintem az egész Biblia-mániájuk onnan ered, hogy csak szó szerint képesek mindent értelmezni, és ha megkérdőjelezik a világképüket, akkor kihátrálnak a vitából, vagy meg se hallják a kritikát. Alapvetően egyáltalán nem éreztem semmiféle "isteni jelenlétet" az istentiszteletükön. Olyan az egész, mint valami beszélgetés, mint az orvosi megbeszélés a munka előtt, vagy egy osztálytalálkozó.
...
és azóta nevetségesnek tartom az ilyen "egyház tehet mindenről, meg bűnös alja nép volt a középkori ember". Könnyű beszélni olyasmiről, amit nem értünk.
...
mert mindegyik esetén zavar, hogy nem kukázta ki a sátántól való ószövetséget a francba.
Na, most jöhet a sértődött rage, mint múltkor, amikor leszóltam valamelyik felekezetet.
Sosem rage-eltem. Legalábbis nem emlékszem, hogy a dumában rage-eltem volna.
Nem vagyok materialista. Sőt A hit és a materializmus kizárja egymást. Egy élő gyülekezet, és ember hitben jár. Ami sokszor rettentően irracionális.
Nem mondom, hogy a protestánsoknak nem sikerült visszatérni a gyökerekhez, mert a zsidó vallás is végtelenül materialista volt. Voltaképp leástak teljesen a zsidóság materializmusáig.
Lehet szép a katolikus szertartás, és igen, vannak komoly, megtért katolikus hívők (sajnos én keveset ismerek, de igen, vannak), de a lényeg hiányzik belőle: Isten.
10. Ha az ószövetséget így elutasítod, akkor nem is érted az egészet. Az ószövetség az ószövetség, nem nekünk íródott, de arra épül az új, nem választható le róla.
Saphira írta:
Amúgy szerintem csak az az egy oldal húzódott szét, a többi nem. Ha írtunk volna párat, és oldalt ugrik, akkor jó lett volna.
Akkor beszélgessünk arról, hogy kell vonalat rajzolni:
https://www.youtu...ynPzMK_eRY
Ez majdnem olyan nagy segítség, mint a jobbagyféltekés program. Ha nem próbálom ki, máig nem tudnék vonalat rajzolni.
Hallod, ezzel a gyerekkel nem hiába futunk össze mindenhol. Szuperpozícióban létezik, egyszerre van jelen itt is, meg ott is, mindenféle formában.
Saphira írta:
Pf, ez most nagyon erős lett, most biztos utálsz, de úgy is ez marad a véleményem az Ószövetség (vagy hívjuk Talmudnak?) tartalmáról, és nem is hiszem, hogy valaha meg fog változni.
Szerintem eleve nem ugyanarról beszélünk. A materializmus, amiről én beszélek, nem egyszerűen az anyagiasságot vagy az anyag elsőbbségét hirdető világnézet, amivel tudatosan rendelkezel, hanem a pszichét és az elmét a tudattalanból szervező és átható jellemvonás.
...
Számára teljesen ésszerű, hogy van a "törvény", ami Istentől való, de az Isten a törvény sugalmazása után félrevonult, és minden más szó, mű, alkotás "már csak emberi". Ezzel szemben egy idealista azt mondaná, hogy Isten mindenkor elsődleges, és "az Isten felé törekvő ember összes tettében és mindenütt Istent hordozza, az ilyen ember minden cselekedetében egyedül Isten munkál, mivelhogy sajátabbul és hívebben tartozik a tett ahhoz, aki annak okozója, mint ahhoz, aki a cselekedetet végrehajtja." Egy idealista szerint minden ilyen ember alkotása, cselekedete maga is Isteni cselekedet, mert Isten áll mögötte.
Ez azért röhejes, mert még Jézus is azt mondta, hogy "nem azért jöttem, hogy eltöröljem, hanem azért, hogy beteljesítsem a törvényt". Mit jelentett ez a példabeszéd? Azt, hogy azért jött, hogy leverje a fizikai láncokat, de felébresszen az emberben valami istenit, ebben az értelmezésben a lelkiismeretet.
Komolyan, szerinted Isten valaha is volt olyan gyerekes, hogy azzal foglalkozzon, hogy ki milyen szövésű ruhát hord? Isten bipoláris vagy disszociatív? Egyszer ölésre buzdít, pár ezer év múlva meg békére? Mi az, hogy nem nekünk íródott? Isten pár ezer évente változtatja az örök és mindenkire érvényes törvényeit?
Voltaképp minden keresztény felekezet előbb-utóbb rájött, hogy az Ószövetség összeegyeztethetetlen az Újszövetséggel, csak mindenki máshogy próbálta megoldani a problémát.
....
Ha kinyitja valaki az Újszövetséget, akkor olyan dolgokat olvas, ami felnyitja a szemét, ami folyamatos fejlődésre, merengésre, önmagaddal való meghasonulásra és újjáépülésre sarkall; ezzel szemben kinyitod az Ószövetséget, és mit látsz? Engedetlen a gyerek? Kövezd meg! Nem olyan ruhát visel valaki, amit az Úr akar? Az utálatos! Erkölcstelenséggel vádolnak egy nőt? Kövezd meg! Valaki más lakik a neked ígért földeden? Irtsd ki mind egy szálig! Valaki vegyes szövésű ruhába öltözik? Az utálatos! Hogy gazdagodj meg? Kamatoztasd az idegent, mert az alábbvaló! Nem ízlik az egyiptomi iga? Majd én megölöm az elsőszülöttjeiket, tönkreteszem a termésüket, felemésztetem a földjüket sáskákkal! Ellenséges nép közeledik? Majd én kiirtom őket mind egy szálig!
Magyarán materialisták voltak, ahogy azt már korábban is említettem, nevetséges fizikai törvényekhez ragaszkodtak isteni köntösbe burkolva. Az európai ember, a görög-római, sőt még a barbár germán sem volt ilyen soha. Az nem autokratát akart maga fölé, aki bábáskodik, mintha gyerek lenne, hanem a mindenség értelmét kereste. Ezért volt a kezdeti kereszténység olyan jó, mert az is afelé törekedett, levetette magáról azt a hitvány gondolkodásmódot, kár, hogy minden visszafordult a "gyökerekhez", és a gyökerek keresése közben túl mélyre ástak.
Nem mondom, hogy a protestánsoknak nem sikerült visszatérni a gyökerekhez, mert a zsidó vallás is végtelenül materialista volt. Voltaképp leástak teljesen a zsidóság materializmusáig.
...A katolikusokat sem dicsértem. Egyébként pont ugyanaz a baj velük, mint a többivel, de még rátesz egy lapáttal a problémára - hogy mint előbb is mondtam - a katolicizmus alapvetően misztikus, szakrális felekezet, ezzel szemben a mai korban már kevesen értik ezt a szakralitást.
Mondhatjuk, hogy ami ránk erőltetett tömegcikk lesz, az silányul, de amiért küzdeni kell, amit mindenki közös erejével kell összetartani, az előbb-utóbb kivirágzik.
Szintén ide tartozik, hogy egy középkori kereszténynek vagy ideológusnak Isten nem "édesapa" volt ... Egy ideológus számára Isten minden gondolat felett áll, nem elképzelhető vagy gondolattal megtartható, nem lehet kívülről magadhoz venni, hanem a bensődben kell felkutatni sok bukás és elesés árán, mint valami lélekben rejtőzködő forrást, ami minden szomjat enyhít. Ezzel szemben jött a materializmus, és azt mondta: törvények kellenek, olyanok, amilyennel az édesapa tartja kordában a gyerekeit, valami kézzel fogható, valami, ami az anyagi világban elvezet az Istenhez, és ez lett a Biblia.
Saphira, nekem pl. Eckhart és más keresztény misztikusok által sikerült közelebb kerülnöm az Ószövetséghez (nem teljesen, az általad írt problémák bennem is erősen élnek), hiszen számos alkalommal hivatkoznak rá misztikus tanaik kibontása során. Vagy ott van Dionüsziosz Areopagitész, aki szerintem Eckhart után a második legnagyobb alakja a kereszténységnek, ő is rendre az ÓSZ-re hivatkozik, számomra pedig ez a két név garantálja a hitelességet (szándékosan nem hivatkozok ókeresztény forrásokra, vagy magára Krisztusra, ezt Jon egyébként is megtette). De ott van például az Énekek éneke - és keresztény kommentárjai - ami nélkül igencsak megfogyatkozna a misztikus irodalom. Továbbá a fénymetafizikával foglalkozó szerzők is rendre az ÓSZ-re hivatkoznak (Mózes, Illés stb.), a zsoltárok könyve pedig megítélésem szerint az egyik legmélyebb misztikus szöveget tartalmazza az egész Bibliában:
Mint a szarvas kivánkozik a folyóvizekre, úgy kivánkozik az én lelkem hozzád, oh Isten! Szomjuhozik lelkem Istenhez, az élő Istenhez; mikor mehetek el és jelenhetek meg Isten előtt? ... Örvény örvényt hív elő zuhatagjaid hangjára; minden vízáradásod és hullámod összecsap fölöttem!
Szerintem egy hierarchikus viszony van a két könyv között, ahol az Újszövetségnek kell meghatároznia az Ószövetséget. Tehát egy krisztianizált ÓSZ megítélésem szerint elfogadandó, hiszen a keresztény gondolkozók mindig is ezt tették - az Ószövetséget mindig mint mintát, prototípust gondolták el, ami megvilágítja és előreutal Krisztusra.
Ugrás a fórumra: |